پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 - Thu 02 May 2024
  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • پلیس در حال انجام وظیفه/ به ترک فعل ۳۲ دستگاه مسئول درباره حجاب رسیدگی خواهد شد؟+ فیلم

  • افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت

  • امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد ؟

  • دلالت‌های مهم قانون H.R.815 برای ایران

  • جزئیات جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

  • زهر چشمی که ایران در حمله به «نواتیم» از نتانیاهو گرفت، بی‌سابقه بود

  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/ خودروهای تولیدی کجا هستند؟

  • ماجرای زمین خوردن شهید خرازی و روضه زنده

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 365534
    تاریخ انتشار: 26/بهمن/1402 - 12:04

    چند نکته در مورد استخدام معلمان جدید در آموزش و پرورش/ مراقب این موارد باشید

    ممکن است عده ای جویای کار و به دنبال یک حقوق ثابت ماهیانه باشند؛ اما علاقه ای به مقوله آموزش و پرورش نداشته باشند. این افراد به درد آموزش و پرورش نمی خورند، بلکه به نوعی سربار آموزش و پرورش می شوند.

    چند نکته در مورد استخدام معلمان جدید در آموزش و پرورش/ مراقب این موارد باشید

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از همشهری

    یکی از معضلاتی که در سال های اخیر، آموزش و پرورش را درگیر کرده، موضوع کمبود معلم است. در این راستا، دولت جدید، قدم های قابل توجهی برای برطرف کردن این موضوع برداشته است. برای مثال، اخیراً ایرنا به نقل از رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش گزارش داد: «سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۰ هزار مجوز استخدام جدید داشتیم که تا حد قابل قبولی محقق شد و برای سال ۱۴۰۳ نیز بیش از ۷۲ هزار مجوز استخدامی داریم و اینها علاوه بر فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است‌که قریب به ۲۰ هزار نفر خواهند بود».
     
    اما چند نکته دیگر که باید توجه کنیم:

     
    یک:
    وزیر آموزش و پرورش اشاره کرده است: «از سال ۱۴۰۵ نیاز ما به نیروی انسانی منطقی‌تر خواهد شد، در این دولت پر چالش‌ترین شرایط نیروی انسانی را تجربه می‌کنیم». این نشان می دهد که مشکل کمبود معلم مسأله ای بوده که باید از سال‌ها قبل، حل می شد. از همین رو، کسانی که پیش از این، در این زمینه کم کاری و یا غفلت داشته اند، باید نسبت به آسیبی که به دانش آموزان و جامعه زده اند، پاسخگو باشند. به این توجه کنیم که با کمبود معلم، بخشی از نیروی انسانی و ظرفیت های ما هدر خواهد رفت و ساز و کار تعلیم و تربیت با اختلال مواجه می شود.

    دو: حالت مطلوب این است که تا حد ممکن، کمبود معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی جبران شود.

    از طرفی، رهبر انقلاب نیز سال 99 فرمودند: «دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی یکی از آن بهترین مراکزی است که در کشور برای مسائل فرهنگ و مانند اینها به وجود آمده. باید این جور باشد که حتی یک معلم از غیر این مسیر وارد آموزش پرورش نشود. ما دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی را جوری ظرفیت ‌سازی کنیم و جوری سازماندهی کنیم که همه‌ی معلمین به قدر کفایت بیایند از اینجا عبور کنند و وارد آموزش و پرورش [بشوند]. حتی دوره‌های کوتاه ‌مدتی که حالا برنامه‌ریزی شده و دوره‌هایی که وجود دارد، مثلاً یک‌ساله و مانند اینها هم در سایه و در ضمن و با مسئولیت این دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد؛ این کار بسیار لازمی است».

    سه: براساس آمارهایی که ارائه می شود، فعلاً دانشگاه فرهنگیان نمی تواند پاسخگوی این حجم از نیاز ما به معلم باشد و باید از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی استفاده شود. هر چند که به گفته وزیر آموزش و پرورش، برای سال 1403، مجوز استخدام بیش از 72 هزار نفر - غیر از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی – وجود دارد، اما باید در مورد جذب و به کارگیری آنها حساسیت خاصی وجود داشته باشد.

    توضیح اینکه، از آنجایی که آموزش و پرورش، متولی تعلیم و تربیت نسل آینده کشور است و در واقع، ساختن کشور از مسیر آموزش و پرورش می گذرد، به همین دلیل باید در مراحل آزمون و گزینش، با کیفیت ترین، با استعدادترین و علاقه مند ترین افراد را جذب کند. آموزش و پرورش به عنوان نهادی که کار انسان سازی انجام می دهد، با نهادهای دیگر فرق دارد.


    در هر صورت، ممکن است عده ای جویای کار و به دنبال یک حقوق ثابت ماهیانه باشند؛ اما علاقه ای به مقوله آموزش و پرورش نداشته باشند. این افراد به درد آموزش و پرورش نمی خورند، بلکه به نوعی سربار آموزش و پرورش می شوند.
     
    چهار: وجود انحرافات عقیدتی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در معلمان، تأثیرات زیادی بر دانش آموزان دارد. دانش آموزان در کنار خانواده، رسانه و فضای مجازی، اطرافیان، دوستان و ... بخش قابل توجهی از ساعات روزانه خود را در کنار معلمان می گذرانند و با آنها انس دارند. گاهی اوقات که بررسی می شود، ریشه برخی اعتقادات، باورها و رفتارهای اشتباه در برخی دانش آموزان ناشی از شبهه افکنی و جهل برخی معلمان آنها بوده است. در گزینش معلمان حتماً باید به این موارد توجه خاص داشته باشیم. در هر صورت، معلم، جلوی چشم دانش آموزان و الگوی آنهاست.

    پنج: احتمالاً برای کسانی که از طریق دانشگاه فرهنگیان و یا دانشگاه شهید رجایی جذب نمی شوند – در صورت قبولی – دوره یا دوره هایی گذاشته می شود تا آمادگی لازم را پیدا کنند. ضروری است که این دوره ها در طول دوران خدمت همچنان ادامه داشته باشد و محتوای این دوره ها نیز از جنبه های مختلف غنی باشد. علاوه بر مهارت های آموزشی، بر روی اخلاق و عقاید این دسته از پذیرفته شدگان باید برنامه ریزی جداگانه صورت گیرد. البته مورد اخیر در مورد همه معلمان باید وجود داشته باشد.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما